Hulplijn Sensoor, veel meer dan alleen een luisterend oor

Misschien hebben we er allemaal wel eens last van. Een probleem dat maar in je hoofd blijft rondzingen, of je verhaal dat je maar nergens kwijt kunt. In zo’n geval kun je altijd terecht bij Sensoor. Maar dan ook echt altijd. Dag en nacht, doordeweeks en in het weekend, 24/7 zoals dat heet. Als je de behoefte hebt aan een luisterend oor dan is Sensoor geopend. Via de telefoon, maar wil je liever chatten dan kan dat ook.

Lichtspoor kwam eens kijken op een open ochtend en we lieten ons uitgebreid informeren door Kim van der Beek. ‘De meeste gesprekken die bij Sensoor binnenkomen hebben een relatie met eenzaamheid’, vertelt zij. Het luisterend oor dat geboden wordt kan een enorme opluchting zijn. Voor sommige bellers is het contact met Sensoor zelfs een anker op de dag. Ook daar staat de hulplijn dag en nacht voor open.

Andere veel voorkomende onderwerpen komen uit de psychosociale hoek. Ook maatschappelijke vraagstukken komen veel aan bod en relatieproblemen behoren ook tot een regelmatig terugkerend onderwerp. Van der Beek: ‘Dat kan evengoed gaan over problemen met de eigen partner als moeilijkheden met collega’s op de werkvloer’.

De hulplijn bestaat al sinds 1959 en is een paar keer van naam veranderd. Sinds 2008 heet het Sensoor

Als vrijwilliger bij Sensoor komt er dus een breed en afwisselend aanbod op je af. Verder moet je scherp zijn. Van der Beek: ‘Een gesprek kan beginnen als gewoon praatje, over zoiets alledaags als het weer. Sommigen schamen zich ergens voor en willen dat niet met vrienden of familie delen. Dan bellen ze liever een hulplijn. Door onze gerichte vragen of juist het vermijden van bepaalde vragen komt langzaam maar zeker het echte verhaal naar buiten.’
Om de gesprekken te leren voeren krijgen de vrijwilligers een zeer gedegen training. Een specifieke opleiding wordt niet gevraagd, wel zul je empathisch moeten zijn. Basis gespreksvaardigheden, zoals het gesprek samenvatten en doorvragen, moet je wel hebben. De training helpt je vervolgens deze competenties verder te ontwikkelen.

‘Zo! En nu mag je zelf een luistertest doen’, zegt Kim plotseling. Ze heeft er zelf al zin in. Zou de Lichtspoor medewerker goed vrijwilligersmateriaal zijn, lijkt Van der Beek te denken. De luistertest is best spannend. Na elke gestelde vraag zijn er 4 antwoorden om uit te kiezen. Wat is het beste antwoord? Deze luistertest toont direct de dilemma’s waar je als vrijwilliger tegenaan gaat lopen. Stuur je niet teveel een kant op, stel je je vragen open genoeg, oordeel je niet te snel. Maar ook, kun je de beller een positief gevoel geven, of kun je hem of haar met de juiste vragen zelf een antwoord laten vinden?
Dit alles ga je in de training van Sensoor leren. En dat zal je in je dagelijks leven ook veel gebruiken. ‘Ik werk al 10 jaar voor hulplijnen en in alle gesprekken die ik heb met mensen, gebruik ik de gesprekstechnieken die ik hier geleerd heb. Voor mij is het een 2e natuur geworden.’
Zo help je niet alleen je medeburger verder, ook je eigen ontwikkeling is gebaat bij het vrijwilligerswerk. Mooi werk bij een mooie organisatie.

Sensoor kan altijd vrijwilligers gebruiken. Kijk voor meer informatie en aanmelden op hun website. De volgende training start op 25 januari 2018.